Vänner och fiender (Tactic)


Fakta:
Antal spelare: 3-8 deltagare
Ålder: 12+ år
Speltid: 45+ minuter
Innehåll: Spelplan, 250 kort (varav 8 x 6 är röstningskort), 9 spelpjäser, tärning, whiteboardpenna, regelark

Vänner och fiender är ännu ett party-/sällskapsspel med folks fördomar och förutfattade meningar i fokus. Om spelare X skulle vara en hund, vilken ras skulle personen då vara; en Pudel, Rottweiler, Golden retriever, Tax, Sankt Bernhard eller Vinthund?

Om spelare Y var en krydda, är det då Salt, Citronpeppar, Kardemumma, Curry, Kummin eller Basilika? Om spelare Z skulle njuta av en vinterdag, vad skulle personen göra då? Pilka fisk, kasta snöbollar på okända, göra en snögubbe, åka till fjällen, stanna i skidrestaurangen eller göra änglar i snön?

Vad skulle spelare X göra först, väl hemma efter jobbet? Ta ut hunden, Fråga om maten är klar, Läsa tidningen, Klä om och ge sig ut på löprunda, Laga mat eller Somna i soffan? Om spelare Y endast kunde behålla en enda av följande, skulle det då vara TV:n, Boksamlingen, Datorn, Telefonen, Hårtorken eller Vinkällaren?

Och spelare Z, om hon var en sångerska, skulle hon vara Celine Dion, Whitney Houston, Carola, Madonna, Tina Turner eller Lisa Nilsson?

Och mycket mer på samma tema; Vilken leksak? Vilken kraftkälla? Vilken insekt, vilken efterrätt, vilken stad, vilken uppfinning, vilken medlem i kungafamiljen? Vilken fobi skulle personen lida av, vart skulle pengar skänkas, vilket problem skulle lösas, vart skulle drömresan gå, vilken specialförmåga eller superkraft skulle personen vilja ha? Och så vidare...

Det mesta är ju rätt lättsamt och lite lagom skojigt, inget att ta alltför allvarligt. Men så finns här förstås några frågor som genast går lite mer på djupet och får en annan tyngd. Om person X kör över grannens katt, vad gör personen då? Om X är en brottsling vilket brott rör det sig då om? Om X blir trakasserad av en arbetskamrat denne ogillar, vad gör man då?

Ja, just den sistnämnda frågan är ju nog så allvarlig, men då blir istället somliga av svarsalternativen istället snudd på obegripliga; Skratta högljutt, spela gay, bjuda på middag...??? Men vad sjutton...

En del kort är bara riktigt ointressanta eller konstiga (eller bara daterade) värda att helt hoppa över: Vilket typsnitt är X? Om X vinner pengar, i vilken valuta vill man ha dem? (Ja, skit samma det går väl att växla). Om X är en sak på kontoret, vilken? Ett blankt A4-papper, ett hålslag, en datormus... (suck).

Eller om X är på sin första date med någon, var skulle hon kyssa sin partner? (Ja, varför kyssa alls på första träffen, och om ändå, kanske inte på foten väl?) Och om X skulle flyga, vilket flygbolag skulle väljas? (Även det kanske lite beroende på vart man skulle? Som om American Airlines, Thai Air eller Singapore Airlines flyger överallt i världen, eller skandinaviska SAS för den delen...)

Nåväl, en specifik person står i fokus för varje enskild fundering. Samtliga spelare röstar i hemlighet och väljer ett av de sex tillgängliga alternativen som det mest passande för personen det handlar om. Ett poäng utdelas till alla de spelare som röstat som majoriteten, så vad huvudpersonen själv tycker behöver inte nödvändigtvis betyda någonting om flera andra delar en avvikande åsikt. Först att flytta sin pjäs 25 steg framåt vinner!

Huvudperson förresten, det är en av åtta olika specifika, namngivna individer. Det handlar om spelarna förstås, men är de färre än åtta måste man tillsammans komma fram till vilka ytterligare personer som måste läggas till, personer som förstås alla i gänget bör vara bekanta med, en gemensam vän eller släkting. Vi testade att ha med Påven och Kungen som utfyllnadskaraktärer men det blev bara konstigt, så hittar ni inga extra bekanta alla deltagarna vet vilka de är, fyll på med vad ni kan och hoppa över det här med att ni måste vara åtta...

Skriv sedan upp alla möjliga huvudpersoner i sina respektive fält på spelbrädet med whiteboardpennan och låt ett tärningskast och en gemensam pjäs avgöra vem som härnäst skall vara i fokus. Beroende på om man flyttar pjäsen med- eller moturs finns det hela tiden två olika personer att välja bland, när en skall sättas i fokus. Utöver namnen finns här även rutan märkt DIN UTMANING, där spelaren i tur väljer endast en annan motspelare att tävla med och mot. Svarar båda exakt lika får båda +4 steg framåt, annars -2 till båda.

Mer än så är det egentligen inte, dra ett kort, läs texten med en given person i åtanke och välj sedan det svarsalternativ som du tycker passar in på personen i fråga allra bäst. Samtliga deltagare röstar alltid på samma frågor. I högen med frågekort kan det också dyka upp Bonuskort med texten +1 eller +2 steg. Detta är kort att spara och spela ut när man är ”säker” på att man svarat som majoriteten, då man helt enkelt offrar sitt kort i utbyte mot extrasteg framåt. Har man spelat ut bonuskort och har fel går kortet bara förlorat.

Vänner och fiender kan vara ett festligt spel i rätt sällskap, men skall det vara nån mening med det här behöver deltagarna absolut känna varandra rätt väl. Det är inget man plockar fram och testar med helt nya bekantskaper... Och somliga kort kan man nog snabbt vara överens om att slänga bort för gott.