Ticket to Ride Rails & Sails (Days of Wonder)


Fakta:
Antal spelare: 2-5 deltagare
Ålder: 10+ år
Speltid: 90-120 minuter
Innehåll: Dubbelsidig spelplan, 2 regelhäften, 165 tågvagnar, 250 skepp, 140 transportkort, 120 biljetter, 15 hamnar, 5 poängmarkörer
Konstruktör: Alan R. Moon

Jag gillar verkligen originalet Ticket to Ride. Det är på många sätt ett riktigt toppenspel. Det har snygg design och komponenter av god kvalitet. Reglerna är rätt enkla och tydliga och spelet kan passa såväl ung som gammal. Det är spänning från start till allra sista draget och speltiden är precis lagom.

Ticket to Ride Rails & Sails är allt detta, har allt detta och mer! Designen är sig lik, komponentkvaliteten fortsatt hög, spelreglerna från grundspelet i princip oförändrade. Men nu får du fler speldelar att hålla reda på och ansvara för, fler plastpjäser, fler spelkort. Och med det följer några extra, men ändå relativt enkla, regler och, i alla fall för nybörjare, en något utökad speltid.

Asken anger speltiden till 90-120 minuter, spelreglerna säger 90 minuter. Egen erfarenhet säger att det är fullt möjligt att spela två hela partier med 3 deltagare var gång, på de där 90 minuterna. Så ja, allt beror väl på hur länge folk måste sitta och fundera...

Rails & Sails är nog mest att beskriva som att faktiskt spela ett och ett halvt parti Ticket to Ride på en och samma gång! Du spelar som vanligt med dina tåg, drar biljettkort och vagnkort, försöker att samla kort i lämpliga färger för att muta in passande sträckor på spelplanen. Du får poäng för det du bygger och i spelets slut dessutom extrapoäng om du faktiskt byggt, eller poängavdrag om du inte lyckats få till, exakt vad dina biljetter visar för linjesträckningar. Bekant, eller hur?!

Här spelar du dessutom, som spelnamnet antyder även med fartyg! Javisst, du får en samling tågvagnar och en samling fartyg att sköta. Tågen rullar på land, fartygen tar hand om sträckor över vatten. Med det sagt kan dina biljetter nu visa linjer som går på antingen land, vatten eller både och.

Här finns det nu en dubbelsidig spelplan. Spela på en världskarta eller rör dig i Nordamerika runt de stora sjöarna på gränsen mellan USA och Kanada. Dra dina biljetter, bygg dina resesträckor, på land och över vatten, eller runt.

Det nya utöver små plastfartyg att ställa ut längs vattenlinjerna är givetvis tillhörande fartygkort i en mängd färger för de olika sträckorna. Nu måste du samla kanske gula vagnkort för den där resan på land fram till vattnet och sedan blå fartygkort för att få färdas vidare... Eller kanske både gröna vagnkort och gröna fartygkort etc. Här finns det nu en kortlek för respektive transportmedel så varifrån vill du dra dina två kort?

Här ligger tre uppvända från respektive kortlek, och du kan plocka fritt, t.ex. två tågvagnar, två fartyg eller varför inte ett kort av varje sort?! Ja, det är väl kanske det här som nu lägger på lite speltid, klurandet kring exakt vilket kort som är viktigast att ta just nu. Lokomotiven fungerar fortsatt som jokrar och kan ersätta valfritt annat kort, så även ett fartyg i någon färg, men jokrarna hittas förstås endast i korthögen med tågvagnar...

I likhet med originalets regler får du bara plocka upp ett enda kort till din hand om du väljer ett uppvänt lokomotiv (joker) men något nytt här är att det är den som drar ett kort från de 6 uppvända som väljer från vilken hög nya kort skall fyllas på. Så det är inte givet att ett upplockat fartygkort ersätts av ett nytt fartyg. Här kan alltså vid en given tidpunkt ligga t.ex. enbart tågvagnskort och den som då behöver fartygkort får plocka dem blint och okänt från motsvarande draghög.

Ser det ut som att någon annan t.ex. är i farten med att bygga mycket på land kan man alltså vara lite elak genom att själv plocka vagnkort för att sedan fylla på med fartyg, eller tvärtom... En enkel speljustering, ett fiffigt sätt att göra allt mer utmanande.

För att ytterligare tillföra nytt visar somliga fartygkort endast ett fartyg och somliga andra två, i respektive färg. Med dubbelfartygskort räcker ett sådant såklart dubbelt så långt, dvs. du får bygga två rutor på vatten med endast ett kort. Med det sagt behöver du fortfarande ett vagnkort för varje ruta du bygger tåglinjer på land, men alltså kanske färre fartygkort för en lika lång sträcka på vatten.

Spelar du på världskartan behöver du inte nödvändigtvis bygga över hela spelplanen. I kanterna på öst- och västsidan finns små pilar som visar att linjerna fortsätter på motsatt sida av brädet. Ja, det är ju en rund planet vi lever på, och du kan välja håll för din resa. Var bara uppmärksam på möjligheten, det går ju att missa vilken linje som går vart över kanten, så att säga.

Här kommer ytterligare några nya saker; t.ex. hamnar, parsträckor, rundtursbiljetter. Hamnar är tre nya pjäser alla startar spelet med och som ger -4 poäng vardera om de inte används. Hamnar byggs såklart i städer vid vatten enligt principen först till kvarn, dvs. endast en hamn i varje stad. Bygg endast hamnen om du redan har en reselinje in i/ut från staden ifråga. I spelets slut får du 10 poäng x flera beroende på hur många biljettlinjer som anger aktuell stad, vars sträcka du färdigställt. Med lite flax med biljettdragningen kan en och samma linje alltså räknas många gånger och ge mångdubbla poäng för din hamn. Och så kan du ju bygga upp till 3 stycken... Naturligtvis ligger utmaningen i att samla de där korten som behövs för att ens få bygga den där hamnen. Du behöver nämligen två vagnkort och två fartygkort, alla i samma färg och därtill med en speciell ankarsymbol. Troligen använder du en joker eller två istället...

Parsträckor är tåglinjer i särskilt svår terräng. Här krävs dubbla vagnkort för varje parruta som ingår i tåglinjen. Lyckligtvis behöver det färgmatchade paret vagnkort inte överensstämma med de övriga som behövs för sträckan. En linje med t.ex. två parrutor kan du alltså färdigställa med 2 gröna och 2 lila vagnkort, eller par i andra färger, eller jokrar...

Rundtursbiljetterna, ja, extra spännande, möjligen extra poänggivande men samtidigt extra farliga biljetter som täcker många olika städer, alltid fler än två. Bygg samtliga sträckor exakt så som de avbildas (raka spåret, kortaste vägen) för riktigt många poäng, sammanbind städerna på biljetten men kanske inte exakt så enkelt och rakt, dvs. du tvingas till en omväg, för något färre poäng. Misslyckas med en enda sträcka och få förskräckligt många minuspoäng! Usch ja.

Sådär, det var väl nästan allt nytt.

Du skall i din tur göra endera av numera fem olika saker;

dra transportkort, 2 stycken från de uppvända på bordet eller dolt från kortlekarna (1 kort om du tar en joker). Välj fritt av vagnkort och fartygkort.
Muta in en sträcka. Använd spelkort i rätt antal och färger och ställ ut plastpjäser på spelplanen i utbyte mot poäng. Du får såklart bara bygga en sträcka mellan två orter i taget.
Dra biljetter, fyra stycken, spara minst en. Vågar du chansa på en rundtursbiljett? Har du turen att få de sträckor du redan byggt, eller kanske fler biljetter som passar den hamn du byggt eller tänker bygga?
Bygg en hamn.
Byt spelpjäser. Ja, här startar du spelet med en viss mix av fartyg och tågvagnar. Du får välja fritt inför spelstart men det anges ett rekommenderat antal pjäser av respektive typ för nybörjare. Märker du sedan att du plötsligt behöver en extra pjäs av någon sort kan du lägga ett drag på att växla in fartygspjäser för tågvagnar eller vice versa. Varje pjäs du byter ger dig dock ett omedelbart minuspoäng. Men det är det säkert värt, sträckan du kommer att bygga ger dig ju såklart mer än så tillbaka! Det är ju bara det att du tappar tid...

Ticket to Ride Rails & Sails kommer med en hel del nytt, som framgår av ovanstående. Det kanske låter som mycket och krångliga saker men faktum är att allt faller på plats synnerligen smidigt i ett parti. Jag kan absolut finna detta som ett steg i rätt riktning med spelserien om man vill ha kvar allt det gamla och ändå önskar sig något lite extra. Du får en något utökad utmaning, en ny svårighetsgrad som höjts bara litegrann.

Dessutom är inte allt detta nya giltigt fullt ut på båda spelplanerna. Det är ju bara världskartan som för med sig t.ex. parsträckor och resande ut över brädet på ena sidan för att fortsätta på den andra. Hamnarna är å sin sida värda lite mindre på Stora sjöarna-sidan och erbjuder nån specialregel kring dubbelsträckor.

Speltiden som ökas något har jag redan kommenterat. För den fylligare spelutmaningen som Rails & Sails erbjuder tycker jag en stunds extra spelande kan vara motiverat. Här finns mer att fundera kring, sen beror förstås mycket på hur van man är, hur många som deltar, vilka biljetter man har och vilka sträckor som är tagna... Men det här spelet känns aldrig segt eller långdraget.

Ja, slumpen finns här precis som tidigare. Kanske att somliga biljetter nu blir lite tuffare och kan slå hårdare, särskilt vad gäller risken för minuspoäng. Det blir dock lätt att sätta ett toppbetyg även på detta Ticket to Ride-spel. De enda småsaker jag dock kan se som problem är att det (som ofta även med flera andra spelplaner i serien) kan vara svårt att framförallt från ett uppochnedläge hitta rätt stad. Här finns det ibland snirkliga bokstäver och på sina håll närliggande ortnamn som dessutom heter något liknande, kort sagt, en förväxlingsrisk om man inte är uppmärksam!

Förväxlingsrisk föreligger inte bara på spelplanen utan gäller faktiskt spelkorten också. Trots att det handlar om så vitt skilda saker som tågvagnar och fartyg är korten ändå hyggligt lika varandra vid en hastig blick i kampens hetta!

Det som verkligen saknas i den här maffiga utgåvan är ett par korthållare till varje spelare. Biljettkorten kan du kanske titta på och lägga åt sidan på bordet bredvid dig, men det hade verkligen underlättat med korthållare för att på ett enkelt och överskådligt sätt kunna separera vagn- och fartygkort från varandra och samtidigt kunna överblicka exakt vad du har tillgång till. Alla transportkort blandade i en solfjäder på handen är inte det smidigaste har jag märkt. Det till trots tvekar jag inte över ett absolut toppbetyg.