Tash-Kalar: Arena of Legends. Etherweave Expansion Deck (Czech Games Edition)


Fakta:
Innehåll: 18 spelkort, 17 dubbelsidiga spelbrickor, 3 Legendariska brickor, poängbräde, regelark
Konstruktörer: Vlaada Chvátil & David Turczi

Tash-Kalar överraskade rejält som ett fantastiskt bra spel för två kombattanter och de efterföljande expansionerna har inte på något sätt varit sämre utan tillfört mer av allt som gör spelet härligt, klurigt, fantasieggande, varierat och framförallt utmanande.

Nu har vi den tredje lilla expansionslådan här, Etherweave, och den är om möjligt ännu bättre än de föregående, även om samtliga i mina ögon är givna köp om man uppskattar grundboxen det allra minsta.

Här kommer 18 spelkort med nya varelser och krav på olika pjäsplaceringskombinationer för att få dessa varelser i spel. Det extra speciella med flera av de här korten är att de kommer med två effekter, en så kallad warp-effekt och en vanlig/normal.

En warp-effekt på ett kort i din hand kan spelas före eller efter en annan handling/action i din spelomgång och räknas inte som en egen action. Spela ut kortet ovanpå din egen draghög och verkställ effekten. En warp-effekt kräver ingen speciell pjäsplacering på spelbrädet, inget givet mönster alls. Kortet/effekten blir genast din s.k. avvaktande varelse (pending being).

Så länge du har en avvaktande varelse i bruk, dvs. kortet liggande uppvänt överst i din draghög räknas det som ett av de kort du har på handen, och dessutom hindrar det dig från att spela en annan warp-effekt.

Du kan när spelpjäserna står i ett lämpligt mönster kalla på din avvaktande varelse för att få den i spel och verkställa dess normala effekt som vanligt (som en vanlig action i din tur). Då försvinner kortet givetvis från din draghög och din avvaktande varelse likaså. Du är framöver fri att på nytt spela en annan warp-effekt från ett annat kort.

Du kan inte få bort eller bli av med din avvaktande varelse, din pending being, från din draghög genom grundspelets möjlighet att kasta kort, utan endast genom andra korteffekter i den här Etherweave-familjen eller genom att kalla fram varelsen på kortet på vanligt sätt (genom att alltså ha pjäser i rätt läge och förbruka en action/handling).

Priset du betalar för att ha en avvaktande varelse i spel är möjligtvis 2 minuspoäng om ett kort ligger uppvänt i den stund du kollar om spelets slut är här eller totalpoängen skall räknas samman. Med det sagt bör du använda warp-effekter så mycket du bara kan men samtidigt planera för att lyckas få bort kortet i exakt rätt läge. Det här var snygga kort, superfestliga effekter och något helt nytt för Tash-Kalar! Förträffligt.