Room-25 Season 2 (Matagot)


Fakta:
Antal spelare: 1-8 deltagare
Ålder: 10+ år
Speltid: 30 minuter
Innehåll: 15 rumsbrickor, 2 robotar, 8 småbrickor för låsta/förstörda rum eller specialförmågor, 2 fångbrickor, pjäser på plastfot för Alice och Bruce (som dolda figurer), regler, samt 8 uppsättningar á: Spelfigur, 5 handlingsbrickor, 1 adrenalinbricka, 1 påminnelsebricka, 1 spelordningsbricka, 2 karaktärskort/personligt spelbräde.
Konstruktör: François Rouzé

Den andra säsongen av Room-25 erbjuder mer av allt det som gjorde den första (grundspelet) njutbar. Här får man nu ut så mycket mer av spelet och mycket av det jag såg som förbättringsområden tidigare är nu justerat till det bättre.

Spelet tillåter nu upp till åtta deltagare, grundboxens sex karaktärer är tillbaka för nya äventyr och de har fått sällskap av Sarah och Bruce. Dessutom, och det är ett jätteplus, har de alla fått varsin unik egenskap att utnyttja som en femte valmöjlighet när det kommer till att välja vilka handlingar man skall utföra i sin tur. Som tidigare finns Look, Move, Push och Control, nu även en egen specialare, om man säger så.

Med andra ord tittar du på en närliggande dold rumsbricka, förflyttar dig ett steg, knuffar en annan figur iväg från dig in i ett annat rum eller skjuter på hela den rad av rumsbrickor (5st) du står i för att ändra komplexets layout.

Specialförmågorna kan vara att locka någon från ett rum intill ditt, in till dig, du kan bära med dig en annan karaktär, hålla dig dold, sabotera ett rum, härma någon annans specialförmåga eller något annat spännande.

Du skall som tidigare välja två av ovanstående att utföra och alla turas om att utföra sina respektive första val, innan man i samma turordning genomför sina andra handlingar. Precis som förr spelar turordning och slump in så att förutsättningarna hela tiden ändras och det kan ju bli så att somliga handlingar inte alls kan utföras eller olyckligtvis måste utföras även om de plötsligt är till din nackdel.

Under vissa förutsättningar kan du också få utföra en tredje sak i din tur. Ja, nu finns här varsin adrenalinbricka att utnyttja en gång under spelets gång. Den möjliggör en extra Look, Move, Push eller Control-handling och kan såklart vara till stor nytta i rätt läge. Därtill finns här en spelfigur vars specialförmåga är att få återanvända sin adrenalinbricka!

Nya rum är också något som innebär stora förändringar, huvudsakligen förbättringar till spelet. Här kommer 15 kvadratiska brickor av 11 olika typer (således dubbletter av några rum).

Ett Key room (som används i solospel och samarbetslägen) behöver aktiveras (dvs. hittas och besökas) innan man kan få ta sig ut via Exitbrickan.

Regeneration room innebär att döda spelfigurer numera kan komma tillbaka i spel. Ingen behöver nödvändigtvis elimineras för gott och måste titta på när andra spelar vidare...

Här finns ett rum som vrider sig utifrån var man kommer in i det och sedan bara har två vägar ut, rakt fram eller samma väg tillbaka. Här finns robotrum som får ut en eller flera robotar i spel i komplexet. Dessa kan utföra Move eller Push-actions och får sina order av en spelare i robotrummet. Alternativt kan spelkaraktären Kevin fjärrstyra dem med sin specialförmåga.

Wow, rätt coola förändringar, eller hur!? Och det finns fler rum och fler nyheter.

M.A.C.-kort är vanliga små spelkort som kan dras inför varje ny spelrunda och som tillför en ökad svårighetsgrad (eller varför inte spela på Madness-nivån?). Korten skakar om hela komplexet nästintill hela tiden och ändrar dess layout eller sinkar spelarna på andra sätt. Eller så kan korten komma i spel genom ett besök i ett M.A.C.-rum.

Som alltid med ett spel som det här kan du designa din spelplan som du önskar, bara spela med de figurer, rum, spelkort du finner lämpliga eller helt enkelt roliga att använda.

Somligt i det här paketet kan jag tycka är högst medelmåttigt intressant och dit hör till exempel spelkorten, de höjer nivån på utmaningen väl mycket (och Madnessnivån erbjuder tiofalt mer kaos). Några figurers specialhandlingar (liksom rum) är mer användbara i vissa givna spelvarianter (samarbete eller alla mot alla etc.) och varför får man i den här expansionen med exakt samma spelfigurer och brickor för de sex karaktärerna som var med redan i grundlådan? Dubbla uppsättningar brickor och plastpjäser behövs knappast, om nu inte olyckan är framme och någon del skadas eller försvinner.

Men med nya specialförmågor, nya spännande rum, adrenalinbrickor och robotar finns tillräckligt med skoj, utmaning och variation för att lyfta ett parti Room-25 till en helt ny nivå. Har man testat detta kommer man inte att vilja gå tillbaka och spela enbart med grundreglerna.