Room-25 (Matagot)


Fakta:
Antal spelare: 1-6 deltagare
Ålder: 10+ år
Speltid: 30 minuter
Innehåll: 32 rumsbrickor, dubbelsidigt bräde för spellängd och turordning, 6 rollbrickor (2 vakter, 4 fångar), 6 kontrollbrickor, 6 påminnelsebrickor, 6 spelfigurer, 6 spelbräden, 6 x 4 actionbrickor, 6 turordningsbrickor, regelhäfte
Konstruktör: François Rouzé

Run, Survive, Escape. Ja, det är vad det handlar om.

Spelytan omfattar 5 x 5 kvadratiska pappbrickor som tillsammans utgör ett livsfarligt komplex fyllt med överraskningar. De 25 brickorna utgör olika rum, vart och ett med sina unika egenskaper och faror. Spelarna börjar spelet i mitten och skall nu försöka att leta upp utgången någonstans i komplexets utkant för att lyckas fly och vinna spelet.

Ett begränsat antal omgångar står till buds och därtill en mängd olika spelvarianter, baserat på önskad utmaning och antalet deltagare. Room-25 kan du spela ensam eller på olika sätt med upp till fem extra kamrater. Fast kamrater är kanske för mycket sagt, kanske blir ni bittra fiender? Här kan man välja mellan individuella tävlingar, dvs. var och en för sig själv, teamsamarbete i grupper om två spelare eller ett fullständigt co-op-läge där samtliga deltagare jobbar tillsammans mot tiden och spelets många rum.

Ja, tänker du skicka övriga spelare mot sin död för att ensam kunna fly själv eller vill ni helst finna en bra flyktväg och planera för en gemensam seger?

I reglerna finns några olika förslag på rum som kan passa bra ihop för olika scenarios men man kan såklart välja sin egen mix av ofarliga, olika svåra och rentav livsfarliga rum att spela med. Det viktiga är ju att där finns en centralt placerad startbricka och därtill en dold utgång någonstans i ytterområdet.

Bygg upp spelytan enligt gällande direktiv där endast startbrickan i mitten skall vara uppvänd vid spelstart. Övrig layout för komplexet skall vara hemlig ett tag till. Placera spelfigurerna på själva ingången och lägg det långsmala brädet för spelordning och antal omgångar vid sidan av rummen, lätt åtkomlig.

Alla tar sina respektive spelbräden (tunna pappark) där beskrivande text och bild på samtliga rum finns angivet och där det finns plats för att markera två olika önskade actions för sin spelpjäs. Tag också fyra brickor för lika många olika möjliga saker att göra. Fast du får som sagt bara välja två.

1. Förflytta dig från en bricka till en intilliggande. Du får bara gå i raka linjer, ej diagonalt, och du vänder därmed omedelbart upp brickan ifråga om den ännu skulle vara okänd. Du måste också genast verkställa de eventuella saker som ditt nya rum erbjuder, på gott och ont. Det kan röra sig om ett tomt och ofarligt rum, det kan visa sig vara tidernas fälla eller ett utrymme som omedelbart bränner dig till aska! Aj, då.

2. Titta på en närliggande bricka, en av de fyra möjliga i räta vinklar som ligger runt den där du står och som fortfarande är okänd. Du måste såklart titta lite i hemlighet och inte avslöja för någon annan vad rummet kan föra med sig för positiva saker, begränsningar eller livsfaror. Så lägg tillbaka den nedvänd när du tittat…

3. Med det här tredje alternativet knuffar du en annan spelfigur som är i samma rum som du, in i ett angränsande (återigen alltid i raka linjer, åt ett av oftast fyra olika håll). Du väljer såklart riktningen och vill du spela elakt knuffar du förstås en motståndare in i ett ännu dolt rum men där du vet att personen riskerar att mista livet! Eller så chansar du bara, ibland har man ju tur. Naturligtvis aktiveras genast rummet den knuffade landar i.

4. Här kommer draget som markant förändrar spelet i grunden. Du skjuter nämligen hela den rad eller kolumn av brickor du står i ett steg åt något håll. Brickan du så att säga puttar ut hoppar mystiskt över hela komplexet och stoppas in i rutnätet i luckan på motsatt sida. Här kan man nu verkligen få olika rum att byta plats och skapa en räcka ofarliga rum intill varandra eller samla hemskheter runt en motståndare.

Alternativ 4 är dessutom det avslutande draget som måste till för att vinna spelet. Spelpjäser flyttas alltid med på brickan de står på, och när man senare funnit utgången gäller det att få just den brickan att glida ut från spelytan med 5x 5 rum. Naturligtvis får man inte direkt skjuta en flyttad rad tillbaka i motsatt riktning och mittenraden innehåller ju startbrickan och den skall hela tiden finnas i mitten så mittraderna från alla håll får inte manipuleras.

Ja, mer är det inte frågan om. Välj två av dessa ovannämnda handlingar och lägg ned de valda brickorna för dessa drag dolt på ditt eget lilla spelbräde, eller personkort rättare sagt. Utifrån spelrundans fastställda turordning spelar ni i tur och ordning era respektive första actions ett i taget, tittar på brickor, verkställer era förflyttningar, knuffar och/eller manipulationer av spelområdet.

Därefter går ni laget runt med era andra valda handlingar. Som du förstår spelar ordningen på era valda actions stor roll, liksom förstås spelplanens layout. Du kan ha valt att knuffa någon som precis i draget innan har flyttat på sig. Du vill gå ett steg men där finns numera endast livsfarliga rum att beträda. Sorry. Utför allt så långt det går även om det skulle resultera i att du förlorar spelet. Drag som inte kan verkställas alls går helt enkelt bara förlorade.

Visst spelar slump stor roll i det här spelet. Alla gillar förstås inte det och att du kan tvingas in i ett rum som genast avslutar spelet för dig. Å andra sidan har de här galna svängningarna sin charm och här gäller det att ändå tänka till lite för att förbättra sina chanser och undvika att råka illa ut. Spelar du dessutom i samarbetsläge vill ni ju alla ta hand om varandra. Speltiden är också förhållandevis kort så att bli eliminerad leder inte till en så värst lång väntan på att få vara med igen i ett nytt parti.

Spelfigurerna är alla unikt skulpterade plastfigurer och övriga spelkomponenter i tjock kartong, undantaget då de där individuella personarken/spelbrädena. Själva spelboxen är också rätt läcker, men ärligt talat sjukt mycket för stor för det innehåll den rymmer. Halva volymen hade räckt bra och samtidigt gjort spelet mer portabelt. Jag kan också tycka att det hade underlättat att ha namnen på varje rum utskrivet på respektive rumsbricka, de går ju att blanda ihop och förväxla, även om illustrationerna är stora och tydliga. Det hade förenklat både byggandet av spelytan och en ev. regelkoll vad gäller rummets specifika egenskaper.

Reglerna är dock i övrigt busenkla och som brädspelsversion av filmen Cube så funkar detta överraskande bra. Room-25 fungerar helt okej på valfritt antal deltagare, dock blir naturligtvis inte alla spelsätten (solo, team, alla mot alla, alla tillsammans) fungerande för hela intervallet 1-6 spelare. Men vill man finns möjligheter att även spela med hemliga roller, dvs. kanske en eller flera möjliga förrädare i sällskapet. Medelbetyget är välförtjänt men det hade gått att göra ännu mer med både temat och spelsättet.