(Kan du ta en) Hint (Bezzerwizzer)


Fakta:
Antal spelare: 4+ deltagare
Ålder: Från 15 år
Speltid: ca 45 minuter
Innehåll: Spelplan, kortsnurra, två spelpjäser, 600 spelkort, korthållare, whiteboardpenna, whiteboardtavla, taveltrasa, timglas, regler

Ni spelar i lag och inom varje lag utses en som skall hinta, dvs. ge ledtrådar till lagkamraterna. Det är givetvis mest rättvist att man turas om att vara hintaren. Ett lag är aktivt och utför sin uppgift under 90 sekunder innan det är dags för motståndarnas tur, men innan man byter lag och uppgift får motståndarna en chans att plocka poäng i ”de andras” omgång. Aktivt lag kan alltid tjäna in max 5 poäng och motståndarna max 2 poäng i en och samma uppgift. Å andra sidan kan man dra på sig minuspoäng också vid misslyckade gissningar, max 2 stycken sådana för aktivt lag och max 1 minuspoäng för motståndarna.

Ja, det är klurigt det där! Uppgiften består i att det egna laget på 90 sekunder skall identifiera (helst) fem stycken av någonting, det kan vara svenska företag, ABBA-låtar, berömda byggnadsverk, vägmärken eller stränginstrument. Eller varför inte stora händelser på 1900-talet, saker relaterade till handboll, kroppen eller Gotland. Det kan handla om saker med ”world” i titeln, ”sand” i ordet eller något som börjar med ”mun”. Eller om havet, en stad, övernaturliga väsen eller något helt annat, kort sagt vad som helst mellan himmel och jord.

Oavsett ämne listar kortet 5 saker som laget skall hitta, ytterligare ett svar är en sak (stad, titel, person, ett ord etc.…) som samma lag INTE får nämna. Ett rätt svar ger såklart 1 poäng, minuspoängen dyker upp om man nämner det där som inte fick sägas högt. Det är bara att hålla koll på rätta och eventuellt felaktiga svar och summera lagets poäng.

De rätta svar som det aktiva laget inte lyckas få fram, eller om det onämnbara svaret inte heller sagts, kan nu det andra laget tillsammans få en chans att plocka poäng på. En enda sak får man säga, en enda gissning och här ges nu 1 poäng som vanligt för ett rätt svar, men faktiskt 2 poäng om man nu listat ut det där svaret som det aktiva laget absolut skulle undvika. En felaktig gissning ger 1 minuspoäng.

Lagets poäng noteras löpande med en svart eller vit pjäs på det avskalade spelbrädet som egentligen enbart visar en cirkel indelad i 34 fält, där ett är svart och utgör en kombinerad svart/målruta. Precis före målet utgör tio rutor i turkos färg själva upploppet.

Laget som först går i mål vinner såklart men här finns mer än så att ha koll på.

På spelbrädet placeras nämligen en rund plastsnurra med fack för fem spelkort men där endast tre av dem utnyttjas. Det är givetvis de tre olika korten/ämnena laget kan välja bland att tävla med. Ett av facken anger vart ett nytt kort skall hamna efter varje spelrunda, två andra fack anger +1, som en hint om att korten här ger laget en extra bonuspoäng om något av dem väljs. Ett av de är plusfacken är markerat med turkosblått vilket innebär att ett kort som ligger här MÅSTE väljas av laget, om nu facket inte är tomt.

Spelkorten som alltså anger sex stycken av något på baksidan, dvs. 5 saker i svart som laget skall klura ut och en sak i rött att undvika, har alla en framsida där titeln, ja själva ämnet, står. Här står också antingen Tala, Rita, Nynna eller Charader.

Naturligtvis är det på ett av dessa sätt som Hintaren skall få sina lagkamrater att lista ut de där fem sakerna på kortet. Det behöver väl knappast sägas att det är olika låtar som det handlar om i kategorin Nynna. Alla andra sätt (Tala, Rita, Charader) kan handla om nästan vad som helst. När man skall Tala får man såklart använda ord, synonymer och omskrivningar men inte gestikulera. Gestikulera gör man istället när det är dags för Charader, då skall man ju istället vara helt tyst. Ritar orden, sakerna, personerna etc. gör Hintaren med svart penna på en liten bit whiteboardkartong. Skall 5 saker få plats där gäller det att inte rita för stort, eller så får man rita snabbt och laget gissa rätt lika fort och sedan sudda mellan teckningarna. Fast det hinner man knappast på 90 sekunder...

Kanske att kladdandet med whiteboardpenna och taveltorkande är ett litet minus i min värld och att varva sittande vid bordet med att hoppa upp och göra charader ett annat.

Hade jag varit mer förtjust i spelmoment som omfattar charader och nynnande låttexter hade nog Hint fått ett än bättre betyg. Men det går såklart att sortera bort kort som rör ett sätt att ge ledtrådar på som man inte gillar och istället spela t.ex. enbart med Tala och Rita, eller bara Nynnande. Allt är funktionellt, stramt i all enkelhet, men du får hela 600 olika ämneskort för variation och livslängd på spelet. Och därtill tydliga regler och lättfattlig poängsättning och det är ju inte så dumt.

I rätt sällskap kan man ha riktigt kul med detta. Naturligtvis finns det ofta någon sak, en låt eller liknande på somliga spelkort som Hintaren inte känner till och därför inte kan ge ledtrådar om. Det är en del av spelets charm.