Clank! A Deck-Building Adventure (Renegade Game Studios)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 deltagare
Ålder: 13+ år
Speltid: 60 minuter
Innehåll: Dubbelsidig spelplan, 180+ kort, 80+ brickor, 4 uppsättningar spelpjäser á 30 träkuber och en spelfigur, 24 drakkuber, tygpåse, drakpjäs, regelhäfte
Konstruktör: Paul Dennen

När man är på jakt efter drakens skatter är det bra att vara så tyst man bara kan. Höga ljud kan locka fram draken och då lever du farligt. Så där försöker du smyga du fram i underjordiska gångar och grottor då ett plötsligt ljud hörs - clank!

Är det din hjälm som stöter emot det låga taket, din rustning som skramlar? Du kanske snubblar, tappar något, eller tvingas dra ditt svärd till skydd mot ett uppdykande monster? Ja, skit samma egentligen vad orsaken till ljudet är, det viktiga är att du inte varit så tyst som du borde. Nu närmar sig draken och kanske tar dess klor eller eld livet av dig. Aj då.

Clank! är den fiffiga och rätt fräscha kombinationen av ett kortleksbyggar-kortspel och ett vanligt brädspel med fantasytema där du utforskar nya områden och letar värdeföremål.

Själva motorn i spelet är alltså din kortlek. Du börjar med tio spelkort (á fem olika sorters kort), inleder spelet med en blandad hand om fem av dem och använder sedan dessa för att skaffa dig fler kort, och sedan dessa igen för att skaffa nya osv. Successivt får du fler och fler kort i din kortlek, se bara till att den omfattar just de där korten som hjälper dig bäst på ditt uppdrag. Din starthand i varje spelrunda omfattar alltså endast fem slumpade kort.

Korten är sedan de som med sina olika symboler ger dig ett visst mått av, enkelt uttryckt, Förflyttningspoäng, Vapenkraft och Köpkraft och får spelet att rulla på. Ett kort med t.ex. 2 Förflyttningspoäng låter dig gå två steg någonstans på spelbrädet. Med fler kort och passande symboler får du gå längre.

Ett eller flera kort som tillsammans ger dig t.ex. 4 i Vapenkraft låter dig besegra en fiende med styrka 4 eller lägre, eller exempelvis två fiender med vardera styrka 2. Ett samlat värde på 5 i Köpkraft låter dig på motsvarande sätt spendera poängen för införskaffandet av ett eller flera nya kort (ett starkare kort med värde 5, eller ett kort med värde 2 och ett med värde 3 etc.)

Och nya kort du köper läggs i högen med redan använda kort och när din draghög är slut blandar du helt enkelt din hög med använda och nyköpta kort och drar en ny femkortshand att spela vidare med. Nu får du säkert upp en viss kombination av nya möjligheter med Förflyttningspoäng, Vapenkraft och/eller Köpkraft, ofta förstås inte nödvändigtvis allt tillgängligt på en och samma gång.

Ibland kan du alltså köpa fler och kraftfullare nya kort, ibland kanske istället helt bli utan nya kort men få förflytta dig desto längre eller besegra fler monster. Besegrade monster ger dig förresten guldmynt som belöning! Guldmynt spenderar du på den marknadsplats som kanske lite överraskande finns någonstans i drakens vidsträckta katakomber. Där brukar det finnas ett eller flera riktigt användbara nyttoföremål till salu som kan hjälpa dig i ditt fortsatta äventyr.

Ja, jaga runt på spelplanen med alla dess sammanlänkade fält i jakten på nyttoföremål och drakens mest värdefulla skatter. Du får i princip endast bära med dig en av de allra viktigaste skatterna, men du kan såklart köpa en ryggsäck på Marknaden och får då plötsligt ta med dig ytterligare ett riktigt tungt drakföremål. Drakens många olika (men mest värdefulla) skatter är faktiskt alla olika mycket värda och ligger utspridda på givna platser i det labyrintliknande komplexet av gångar och grottor.

De billigaste, minst värdefulla, förstås rätt nära ytan, ganska lätta att finna snabbt och enkelt. De mer exklusiva föremålen ligger såklart djupare, allt längre ned i underjorden, allt längre bort från in- och utgången... Så hur långt ned och in i drakens hålor kan och vågar du ge dig? Vilken skatt har du siktet inställt på?

Spelet börjar ticka på mot sitt slut när någon spelare kommit ut med i alla fall ett av dessa huvudsakliga värdeföremål, då kvarstår endast några få farliga spelomgångar kvar för de som ännu är kvar i drakens trakter. Nu gäller det för övriga att också sätta fart mot utgången... Så Clank! är även ett slags race, en kapplöpning mot varandra.

Det finns många bonuspoäng att hämta för den som kommer ut överhuvudtaget, så på så sätt kan det vara värt att hämta med sig endast ett mindre dyrbart föremål på spelplanen, men å andra sidan är slutsegraren den som samlat totalt sett mest poäng och kommit, om än kanske inte hela vägen ut, så i alla fall en bit upp ifrån de allra djupaste områdena. Därmed är det frestande att stanna kvar lite till, kanske plocka några extra poäng och försöka snuva den spelaren som redan kommit ut på segern, förutsatt förstås att du inte dödas av draken eller inte hinner ut eller uppåt i alla fall under de där sista omgångarna.

Ja se, det där var Clank! Ett kontinuerligt kortleksbyggande i jakten på spelkort med Förflyttningspoäng, Vapenkraft och Köpkraft. Och därtill givetvis ett antal specialfunktioner. Kort som låter dig dra extra kort, kort som låter dig läka skador som uppkommit (javisst, spelets drake kommer troligen att dyka upp då och då för att försöka ta livet av dig), kort som tillåter teleportation mellan olika rum och en mängd andra speciella saker. Med det sagt finns här en rejäl mängd olika spelkort med rätt snygga illustrationer, dvs. god variation över en mängd spelade partier.

Även om det alltså är samma underjordiska system att kliva in i, i parti efter parti, spelar du säkerligen med olika kort och får göra olika saker olika ofta, så att det på så sätt ändå blir variation. Och spelkorten avbildar olika monster att bekämpa, olika fynd och varelser att dra nytta av. Extra variation erbjuds dessutom genom att andra bonusbrickor (stora och små) även ligger slumpvis utspridda på spelbrädet, små skatter som kan hjälpa dig på vägen.

Spelplanens olika vägar är också tydligt utmärkta med symboler för vad som krävs för passage. Somliga vägar vidare är enkelriktade, kräver en köpt nyckel på Marknaden, kostar dubbla förflyttningspoäng eller rentav dyrbara livspoäng! Ja, det är inte bara att samla Förflyttningspoäng och raskt vandra framåt, den närmsta vägen är kanske inte alls tillgänglig för dig...

Clank! är fiffigt, annorlunda, en bra hybrid av deck-building och dungeon-crawler, båda två delarna saker jag kan uppskatta i ett sällskapsspel. Reglerna är få och enkla, speltiden rätt rask, spelkomponenterna tjusiga och tydliga och variationen god. Och jag ljög faktiskt tidigare, spelbrädet med drakens domäner är faktiskt dubbelsidig så du får två olika domäner att utforska!

Så betyget för det här spelet blir ett högt ett, ett bra, en fyra! På minuskontot (nej, i ett spel som detta får man inte klaga på slumpinslag) hamnar trots allt begränsad variation. Visst slumpar du alltid ut några bonusbrickor här och där men de är till största delen alltid desamma i olika partier, om än alltså kanske placerade på olika platser. Det skulle gärna ha funnits än fler brickor att blanda och dra ifrån och/eller en möjlighet att bygga om spelplanens layout dvs. drakens domäner.

Beträffande de mest värdefulla skatterna, de som allt egentligen handlar om och som måste föras ut i det fria för att avsluta spelet, ja de ligger alltid på samma platser på spelplanen och till slut har du nog testat dig fram och lärt dig vilken eller vilka vägar som är mest lämpliga att ta. Och då blir somliga delar av spelytan troligen aldrig utnyttjade.

Spelet är enkelt att fatta, inte nödvändigtvis enkelt att besegra, men i vissa partier där allt flyter på bra kan jag ibland känna att där skulle ha funnits något mer, något extra att ta i beaktande. Kanske att Clank! ändå är lite för lättsmält, simpelt, rakt på sak. Här finns inte mycket att fundera på, dra bara kort och se vart de tar dig. Ett något mer ”matigt” Clank! hade gjort susen. Sen är det trots inte överdrivet många komponenter ändå lite pilligt och plockigt med de olika typerna av brickor som skall placeras inför varje parti. Men Clank! är kul att spela och det är ju ändå det viktigaste!