Stop the Chrono Bomb! (Alga)


Fakta:
Antal spelare: 1-6 (eller egentligen hur många som helst, men bäst en i taget)
Ålder: 6+ år
Speltid: Max 10 min/tävlande
Innehåll: Bomb och detektor, fyra klämmor, 10 meter lina i rulldosa med klämma, 10 spelkort, regler (batterier krävs och medföljer ej)


Kan du desarmera bomben innan den smäller?! Ja, det här är allvarliga saker, det hoppas jag att du förstår. Inte vill du väl ha en explosion någonstans därhemma?

Med innehållet i boxen får du ett rum att förvandlas till en cell i Fångarna på fortet, en cell i vilken en spelare måste undvika att röra uppspända linor som är kopplade till en detektor och en (ev. tidsinställd) bomb. Ja, placera bomben och detektorn någonstans på en plan yta. Koppla sedan in vajerrullen och rulla ut upp till 10 meter snöre. Använd upp till 4 klämmor för att vinkla av och byta riktning på snöret så att det går lite kors och tvärs, fram och tillbaka på olika ledder och höjder och tvingar spelaren att röra sig smidigast möjligt. Kan spelaren nu kliva över, under och emellan de uppspända linorna och ta sig fram till bombens desarmeringsknapp? Du vill ju liksom inte nudda vid snöret alls, eller i alla fall så få gånger som möjligt.

Det blir såklart lite pyssligt men exakt hur du bygger upp din hinderbana bestämmer du själv. Några tips ges förstås i regelhäftet men mycket är ju upp till din fantasi och omgivningens utformning. Skall du få dit de där klämmorna behöver du ju kanske ett par hyllor eller bordsskivor, en lampa etc. ja något stabilt att fästa dem i. (Klämmorna kan förresten öppnas ca 4 cm.)

Nåväl, när valt utrymme preparerats med bomb, klämmor och flera meter tunn blå lina är det dags för någon att ge sig på utmaningen i att forcera hindret. Du kan spela på minst två olika sätt.

1. Spela utan tidtagning (Single-läge på bomben).
2. Spela med tidtagning (Chrono-läge).

Utan tidtagning behöver du bara slå på bomben/detektorn och ta dig förbi alla snörena. Nuddar du nu ett snöre så pass att detektorn känner av det hörs ett ”beep”, gör du det igen hörs förstås nya ”beep”. Så var försiktig. Jag tycker att systemet är rätt tillförlitligt, kort sagt ”precis lagom bra” på att registrera rörelser/kontakt med linorna. Det är klart att du ibland kan nudda en lina som hastigast utan att det noteras, men det beror lite på exakt hur och hur hårt de spänts upp i sina fästen...

Utan tidtagning gör såklart olika spelare försök att komma igenom hinderbanan med lägst antal ljudsignaler från detektorn.

Spelar du med tidtagning är hinderbanan såklart en kamp mot klockan, så ställ in den på en passande tid från 30 sekunder upp till och med 10 minuter. När en minut återstår början bomben att ticka riktigt stressande snabbt... För varje ”beep”, dvs. registrerad kontakt med linan, räknas dessutom 20 sekunder av från tiden du har på dig, så tassa inte fram alltför långsamt.

Oavsett spelläge (på tid eller ej) kan du välja att addera spelets objektkort. Det är åtta (eller 10, mer om det strax) spelkort (föreställande klocka, handskar, ficklampa etc. med motsvarande text på engelska) som du helt enkelt sprider ut på valfria platser längs din hinderbana. Korten måste givetvis samtliga plockas upp som en del i utmaningen i så fall. Ja, det här blir helt enkelt ett extra sätt att tvinga en spelare att försöka ta sig förbi linorna till ett visst ställe och kanske tillbaka igen för att helt och fullt lyckas med uppdraget!

Två extra kort är så kallade bonuskort. De kan du använda (precis som de övriga eller) tillsammans med en app i en smartphone (iOS, Android). Varje kort scannat av appen Chrono Bomb öppnar upp ett minispel att också ta sig an samtidigt som du kämpar i hinderbanan. I det ena minispelet i appen skall du kapa fem trådar till en bomb, i det andra måste du använda fingeravtryckspulver för att finna rätt nummerkod på en sifferdosa. Allt det här fungerar rätt väl, även om jag inte riktigt kan känna att det känns helt okej att blåsa hårt in i telefonmikrofonen... (är det verkligen bra för apparaten?)

Stop the Chrono Bomb! är främst ett spel där en eller flera deltagare agerar en i taget och även om jag egentligen inte gillar sällskapsspel som kräver batterier och dessutom låter en del (och som nu även kan behöva en nedladdad app) så fungerar faktiskt spelet riktigt väl.

Visst krävs en massa utrymme, du blockerar ju typ ett helt rum för att det här skall fungera, och det tar lite tid att få allt på plats, men om man bortser från det kan man ha en hel del skoj med detta. Olyckligtvis blir ju en bana som byggts för en större spelare möjligen enklare att forcera för en mindre deltagare så detta blir kanske inte riktigt ett rättvist spel på lika villkor. Men, men. Man kan inte få allt.

Bonuskorten med appen och dess minispel var en liten överraskning, just en liten bonus. Här kunde man kanske ha önskat sig ytterligare några extra småspel. Som utlagda saker att annars plocka upp under spelets gång kan man ju tänka sig vilka (och hur många) små föremål som helst, så inte är man begränsad till åtta eller tio spelkort. Ej heller behöver man ju använda appen överhuvudtaget.

Än mer lina och ett par klämmor till hade varit välkommet i grundlådan, eller som extra tillval för de som verkligen gillar detta, annars är väl Stop the Chrono Bomb! ändå ett helt okej underhållningspaket. Det hamnar listat i min Barnspelsklass, men fungerar såklart lika bra för vuxna som vill gymnastisera en stund...